Pirkkalan Vihreiden kolme kärkitavoitetta ja linjanvedot Pirkkalan kaavoittamiseksi

Julkaistu

Kategoria

Pirkkalaisen nro 13 / 2.4.2025 Kuntavaalit 2025 -teemalehdessä esitellään puolueiden linjanvetoja kaavoituksen suhteen sekä keskeisimpiä kärkitavoitteita. Päätoimittaja Antti Jokinen esitti puolueille kysymykset etukäteen artikkelia varten. Artikkeli kokonaisuudessaan on luettavissa teemanumeron paperi- tai näköislehdessä s. 21-22, mutta kokosimme alle Pirkkalan Vihreiden vastaukset esitettyihin kysymyksiin.

Pirkkalainen kysyy kärkitavoitteista:

Kertokaa kolme tärkeimmäksi kokemaanne asiaa, joihin Pirkkalassa on keskityttävä tulevien neljän vuoden aikana kuntavaalien jälkeen. Numeroikaa tärkeysjärjestyksessä.

Me vastaamme:

  1. Luonto: luontoyhteyksien säilyttäminen ja vahvistaminen koko Pirkkalassa, luonnonsuojelualueiden lisääminen, luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen, virkistysarvojen tunnistaminen.
  2. Päivittäisasioinnin (työ, harrastukset, palvelut) mahdollistaminen sujuvasti ja turvallisesti jalan ja pyörällä tai joukkoliikenteellä, ns. 15 minuutin kunta, jossa arjen toiminnot ovat helposti saavutettavissa kaikille. Turvalliset ja laadukkaat kävelyn ja pyöräilyn mahdollisuudet ja edellytykset
  3. Rakennetaan raitiotiereitin varrelle kestävästi ja viihtyisästi. Erityisesti Partolaa ja Suuppaa on kehitettävä kunnan keskuksina, joissa on monipuolisesti palveluja, asumista, työpaikkoja, vehreyttä ja virkistystä. Raitiotiereitin ympärille rakentaminen on oleellinen osa kuntamme taloutta seuraavat vuosikymmenet.

Pirkkalainen kysyy linjanvedoista:

Pirkkala päivitti viime kesänä kunnan kehitystä ja kasvusuuntia laajasti luotaavan strategisen maankäytön suunnitelman. Mitä mieltä olette sen linjanvedoista? Kuvailkaa ja perustelkaa visiotanne Pirkkalan tulevaisuudesta tuohon suunnitelmaan perustuen. Voitte nostaa esiin teille tärkeitä yksityiskohtia ja mielestänne haastavia tai kannatettavia kehityslinjoja.

Me vastaamme:

Vaikka strateginen maankäytön suunnitelma ei ole oikeusvaikutteinen, on sillä tärkeä rooli, kun pohditaan Pirkkalan kehittymistä kokonaisuutena. Yksittäisten asemakaavojen tekemisen lisäksi tarvitaan keskustelua ja suunnitelmia asutuksen ja elinkeinoelämän painopisteistä ja koko kunnan laajuista näkemystä esim. luontoyhteyksien varmistamiseksi. 

Kannatamme tiivistä rakentamista joukkoliikennekäytävän varteen ja erityisesti Suupan ja Partolan keskustojen kehittämistä. Näin Pirkkala voi kasvaa kestävästi ja ilman, että liikaa luontoalueita joudutaan ottamaan kehätien eteläpuolelta rakentamisen käyttöön. Yksityisautoilun tarve vähenee, koska palvelut ovat lähellä ja joukkoliikenne tehokasta. Asumisen viihtyisyys ja laadukkuus tulee kasvunkin keskellä huomioida ja toteuttaa 3-30-300 periaatetta. Asemakaavoissa tulee ohjeistaa jättämään olemassa olevaa puustoa tonteille ja viherryttämään esimerkiksi kattopintoja.

Elinkeinoelämän alueita tulee sijoittaa ensi sijassa olemassa olevien tieyhteyksien varsille ja lentokentän alueelle. Olemassa olevia alueita tulisi kehittää ja pohtia, kuinka jo kerran rakennetut alueet saadaan tehokkaimpaan käyttöön. Emme halua Pirkkalan muuttuvan pelkäksi moottoritien varreksi ja vastustamme Puskiaisten moottoritietä ja siihen liittyviä teollisuusalueita. Maakuntakaavaa tulisi tältä osin päivittää ja tunnistaa Lempäälän ja Pirkkalan välisen metsän arvo. Kehätien eteläpuolella voimme löytää uusia alueita myös pientaloasumiselle. 

Pirkkalassa tärkeitä luontoalueita ovat mm. Sikojoki, Lastenojanvuori, Iso-naistenjärvi, Kurikkakallio, Taaporinvuori, Pulkajärvi, Kaitajärvi, Jasperinoja ja Pyhäjärvi. Eri kohteiden välille on varmistettava yhteydet niin luonnon monimuotoisuutta kuin asukkaiden virkistyskäyttöäkin ajatellen. 

Edellinen strategisen maankäytön suunnitelman päivitys oli suppea ja käsitteli lähinnä raitioreitin varren rakentamisen sijoittelua. Tätä työtä tarkennetaan taajamayleiskaavaa päivitettäessä. Ensi valtuustokaudella on syytä laajasti poliitikkojen ja kuntalaisten kanssa pohtia, miten Pirkkala kehittyy, kun raitiotieratkaisu tuo omat reunaehtonsa kunnan kehittämiselle. Mikä tekee Pirkkalasta juuri Pirkkalan?